عرب خمسه

فرهنگی و اجتماعی

عرب خمسه

فرهنگی و اجتماعی

طرح مقدماتی کارگروه پژوهشی

به نام خدا

اندیشه ی فعالیت فرهنگی به منظور کمک به حفظ و احیای مجدد گویش عربی خمسه و نیز آشنایی نسل جوان با تاریخ و فرهنگ خویش به منظور ایجاد خودباوری در آنها از چند سال پیش و با آشنایی چند تن از دانشجویان عرب شهرهای فسا جهرم و داراب با یکدیگر آغاز شده بود و این اندیشه همواره در طول این چند سال از دغدغه های اصلی آنان بوده است. تبادل نظر این دوستان در زمینه دغدغه های خود ادامه یافت تا اینکه این جمع کوچک و پراکنده به گروهی منسجم و هم عقیده تبدیل شد که در دنبال کردن اهداف خود بسیار مصمم می باشند. ما دانشجویان عرب ایل خمسه گرد یکدیگر آمده ایم تا با تبادل نظر و انجام فعالیت های فرهنگی به مردم خویش که در مقابل آنان احساس مسئولیت می کنیم خدمت هرچند ناچیزی کرده باشیم و در این راه دست تمامی دوستانی را که مایل به همکاری و هرنوع کمکی به این گروه می باشند به گرمی می فشاریم. پیش از آغاز هر گونه فعالیتی بر آن شده ایم تا با درخواست کمک از تمامی افراد علاقمند و دریافت پیشنهاد ها و ایده های آنان یک طرح جامع برای فعالیت های آتی خویش تهیه نماییم. لذا از تمامی دوستانی که طرح و یا ایده ای در زمینه مسایلی که در ذیل به آنان اشاره می شود دارند خواهشمندیم از طریق این وبلاگ و یا آدرس ایمیلی که داده می شود با دادن ایده ها و پیشنهاد های خویش در این طرح شرکت نموده و دوستان خود را یاری نمایند.  

اهداف تدوین شده برای جهت دهی فعالیت ها :  

پیش از هر اقدامی دوستان اهداف خود را از انجام فعالیت های مورد نظر به صورت نظام مند و اجمالی گردآوری کرده اند که به شرح ذیل می باشد  

1- احیای فرهنگ اصیل و غنی مردم عشایر ( عرب خمسه)  

2- آشنایی هرچه بیشتر افراد و نسل جدید با فرهنگ زبان و تاریخ خویش  

3- ایجاد خود باوری و برانگیختن حس اعتماد به نفس در آنها بخصوص در میان قشر جوان وتحصیل کرده  

4- ایجاد فضایی دوستانه برای همکاری و همفکری و مشارکت در میان سطوح مختلف جامعه بخصوص جوانان  

5- دستیابی به جایگاهی شایسته در عرصه های مختلف فرهنگی علمی سیاسی و اجتماعی  

به منظور آگاهی و آشنایی دوستان با فعالیت هایی که می خواهیم انجام دهیم و نیز در جهت دستیابی به اهداف ذکر شده سعی می کنیم بصورت خلاصه چند مورد از برنامه هایی را که توسط دوستان دانشجو پیشنهاد و در این گروه تصویب شده است را برای دوستان علاقمند به همکاری در این زمینه ها شرح دهیم. برنامه های پیشنهادی به شرح ذیل می باشند.    

برنامه های پیشنهادی گروه  

1- راه اندازی یک وب سایت به منظور ایجاد کانونی مرکزی برای ارتباط با تمامی دوستانی که می خواهند در این فعالیت ها با ما همکاری داشته باشند. بدلیل محدودیت های بسیار زیاد فضای این وبلاگ برای دنبال کردن برنامه ها به یک وب سایت نیاز ضروری داریم. چون در آغاز مخاطبان اصلی ما دانشجویان و قشر تحصیل کرده هستند ونیز راه اندازی وب سایت در مقایسه با سایر اقدامات ارتباطی برای شروع کار بسیار آسانتر و مفید تر می باشد لذا این ضروری ترین اقدام است. بنابراین از تمامی دوستانی که با طریقه راه اندازی و اداره وب سایت آشنایی دارند خواهشمندیم ما را یاری نمایند.   

2- برنامه دیگر راه اندازی یک نشریه برای انجام فعالیت هایمان می باشد. نشریه از سویی مخاطبانش بسیار عام تر از وب سایت است و در بین مردم نفوذ بیشتری دارد و از جهت دیگر بدلیل محدودیتهای انتشار نمی تواند تمامی جمعیت عرب استان فارس را پوشش دهد. بنابراین برنامه بر آن است که در ابتدا در دو شهر فسا و جهرم و در صورت امکان و همکاری دوستان در شهرستان داراب نیز این فعالیت آغاز شود.  

3- اقدام دیگر که در آغاز بسیار ضرو ری به نظر می رسد جمع آوری تمامی آثار منابع و کتاب هایی است که در زمینه تاریخ فرهنگ زبان و به صورت کلی در مورت ایلات خمسه و عرب های خمسه نوشته شده است. در واقع هدف از این کار یک منبع شناسی علمی است که برای شروع هریک از کارهای دیگر ضروری می باشد. 

 

4- همانطور که در ابتد ا نیز ذکر شد کسانی که در این طرح همکاری داشته اند بر حفظ و احیای گویش عربی که از نظر آنها در حال از بین رفتن است تاکید بسیاری داشته اند. لذا در این زمینه که مهمترین بخش فعالیت ماست سه برنامه جداگانه ارائه شده است.  

4-1 ابتدا جمع آوری و تهیه یک فرهنگ لغت و یا چیزی شبیه دایره المعارف عربی محلی که در آن تمام لغات و واژگان عربی که توسط عرب ها در تمامی شهرها و روستاهای استان فارس مورد استفاده قرار می گیرد و یا در گذشته قرار می گرفته و اکنون تا حدی فراموش شده جمع آوری شود. بیان این مسئله ضروری است که این فرهنگ لغت قرار است در ابتدا در وب سایت نصب شود و در صورت فراهم شدن شرایط ( مذاکراتی با تعدادی از مسئولین و افراد دست اندرکار در این زمینه شده) امکان چاپ و انتشار آن بصورت کتاب نیز وجود خواهد داشت.  

4-2 اقدام دیگر جمع آوری اشعار سروده شده به زبان عربی محلی و نیز تشویق و دعوت افراد به سرودن شعر به زبان عربی می باشد. همیشه شعر از جمله راههای حفظ یک زبان بوده است و از این طریق می توان مردم و بخصوص نسل جدید را با زبان مادری خود آشنا و به آن علاقمند ساخت. دوستان می توانند اشعار را از طریق ایمیل برای ما بفرستند. این اشعار در آینده در وب سایت نصب شده و نیز اشعار برگذیده در نشریه به چاپ می رسد.  

4-3 فعالیت دیگر در تقویت و احیای گویش عربی می تواند جمع آوری ضرب المثل ها و حکایات عربی باشد که نمونه آن در گذشته توسط آقای نجفی در قالب هزار ضرب المثل عربی انجام شده است. حتی می توان بسیار از این سطح فراتر رفته و از افرادی که ذوق و توانایی لازم را دارند خواست تا به ترجمه و برگرداندن اشعار ضرب المثل ها و داستان ها از فارسی به عربی محلی بپردازند و از این طریق به رشد و ترویج و احیای این زبان کمک کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد