عرب خمسه

فرهنگی و اجتماعی

عرب خمسه

فرهنگی و اجتماعی

منابع


در این قسمت تمامی آثار منابع و کتاب هایی  که در زمینه تاریخ فرهنگ زبان و به صورت کلی در مورت ایلات خمسه و عرب های خمسه نوشته شده است جمع آوری خواهد شد. . در واقع هدف از این کار یک منبع شناسی علمی است که برای شروع هریک از کارهای دیگر ضروری می باشد. علاوه بر ذکر مشخصات هریک از منابع ذیل، در جهت معرفی بهتر هریک از آنها، چکیده ی مختصری از هرکدام تهیه خواهد شد و تحت عنوان هر منبع آورده خواهد شد. بنابراین دوستان نام هر کتاب یا منبع دیگری را که در زمینه موارد گفته شده میدانند با ذکر مشخصات به صورت های زیر برای ما ارسال نمایند.    

۱- از طریق بخش تماس با من در قسمت راست وبلاگ 

۲-مطالب مربوط به متنی خاص  از طریق بخش نظر دهی در انتهای همان مطلب 

 

دوستان کتابهایی با عناوین زیر را به ما معرفی کرده اند که از آنها بسیار تشکر می کنیم.


کتاب                                                            نویسنده


1.  وقایع ایلات خمسه، مولف علی محمد نجفی، نشر همسایه قم، ( چاپ اول و دوم ) 1380و موسسه انتشارات ائمه و جام جوان قم چاپ سوم 1385 

چکیده کتاب :


2. تاریخچه ایلات و عشایر عرب خمسه فارس          هوشنگ سهام پور  

چکیده کتاب:


3- بزرگان ایل عرب و ایلات( اینالو،باصری،بهارلو و نفر)، مولف علی محمد نجفی، موسسه انتشارات ائمه و جام جوان، قم، چاپ 1385 

چکیده کتاب:

 

4- هزار پند و اندرز، مولف علی محمد نجفی، موسسه انتشارات ائمه، چاپ 1384، 96 صفحه 

چکیده کتاب:

5- طنین عشق ایل عرب، مولف علی محمد نجفی، موسسه انتشارات ائمه و جام جوان، قم، چاپ 1384، 96 صفحه 

چکیده کتاب:

 

6- لغات و اصطلاحات ایل عرب، مولف علی محمد نجفی، موسسه انتشارات جام جوان، چاپ اول 1387، 310 صفحه  

چکیده کتاب:

 

7-  فارسنامه ناصری، مولف میرزا حسن حسینی فسایی، چاپ سنگی، انتشارات سنایی 

چکیده کتاب:

 

....

پایان نامه


1. جغرافیای تاریخی عشایر ایل خمسه در صد سال اخیر، محسن کشاورز، دانشگاه اصفهان  

چکیده پایان نامه:

 

ایل خمسه مرکب از پنج طایفه به نامهای عرب، بهارلو، اینانلو، نفر و باصری می باشد. این ایل در زمان ناصر الدین شاه جهت مقابله علیه ایل بزرگ قشقایی شکل گرفت. رئیس و بانی این ایل از خاندان قوام الملک شیرازی بود. ایل خمسه در تاریخ صد سال اخیر نقش زیادی داشته است از جمله در انقلاب مشروطه، جنگ جهانی، پلیس جنوب و مسایل سیاسی دیگری خود را نشان داده است. روش تحقیق در پایان نامه تاریخ شفاهی، اسنادی و با استفاده از امکانات کتابخانه ای و شیوه تحلیل محتواست. این رساله شامل پیشگفتار و چهار فصل و یک نتیجه گیری می باشد. در فصل اول به کلیات و چشم اندازهای واژه های ایلات و عشایر می پردازیم. در فصل دوم در مورد پیدایش ایل خمسه و قلمرو جغرافیایی این ایل می پردازد که موقعیت جغرافیایی هر کدام از ایلات تشکیل دهنده و معرفی این ایلات می پردازد. در فصل سوم نقش سیاسی که این ایل در تاریخ یکصد سال اخیر داشته می پردازد. در فصل چهارم به تحولات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی این ایل می پردازد و در فصل پنجم به نتیجه گیری این بحث می پردازد.

 

2. بررسی عوامل موثر بر اسکان عشایرتیره شیری طایفه عرب خمسه ، مجید خورسند رحیم زاده ،دانشگاه شهید بهشتی 

چکیده پایان نامه

 

۳- A SHORT STUDY OF THE ARABIC DIALECT OF FARS PROVINCE/ BY ALI AKBAR JAFARI/ NOVEMBER/ 1996 

بررسی گویش عربی استان فارس، علی اکبر جعفری، به راهنمایی سعید رهبر نیا، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان شناسی، دانشگاه شیراز، 1375

چکیده پایان نامه

شناخت و آگاهی بشر نسبت به وجود گویش‌های گوناگون در یک زبان واحد موضوع جدیدی نیست . بررسی کوتاهی از تاریخ زبانشناسی این حقیقت را به ما ثابت می‌کند که بشر از دیرباز، از اوان پیدایش نخستین تمدن‌های بشری نسبت به امکان اشتقاق یک زبان به گویش‌های گوناگون آگاهی و اشراف داشته است . در پاسخ به این احساس و آگاهی درونی، مطالعات و بررسی‌هایی از گویش‌های گوناگون زبانهای دنیا در طول تاریخ انجام گرفته است . با این همه، شروع جدی و همه جانبه این گونه مطالعات را باید در قرن نوزدهم جستجو کرد. تاثیر و نفوذ زبان فارسی و عوامل اجتماعی و اجتماعی - زبانی متعاقب آن، حیات گویش‌های منطقه‌ای موجود در سراسر کشور ما را تهدید می‌کند. در این میان، مطالعهء زبانشناختی این گویش‌ها و تلاش در ثبت و تدوین قواعد حاکم بر آنها می‌تواند زوال فوری و قطعی این گویش‌ها را مانع شود. تحقیق حاضر تلاشی ناچیز و قدمی کوتاه در جهت هدف فوق می‌باشد. این تحقیق بر یکی از گویش‌های زبان عربی انجام گرفته است . گویشی که علیرغم سابقهء طولانی تاریخی و گستردگی وسیع جغرافیایی، از هر نوع بررسی زبانشناسی محروم مانده است . گویش مزبور در محدودهء وسیعی از استان فارس توسط متکلمین زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. رساله در هفت فصل تدوین یافته است . اولین فصل که در حقیقت مقدمه‌ای بر رساله می‌باشد به بحث کوتاهی در خصوص گویش‌شناسی، و نیز اهداف ، اهمیت و دامنهء تحقیق اختصاص داده شده است . فصل دوم، جایگاه اصلی تحقیق، یعنی استان فارس را به عنوان مهد قبایل و طوایف گوناگون در طول تاریخ معرفی می‌نماید و ایلات خمسه و مخصوصا ایل عرب را از نقطه نظر تاریخی و بعضی از جهات دیگر مورد مطالعه قرار می‌دهد. سومین فصل رساله، روش و معیارهای محقق در انتخاب گویشوران و نیز شیوهء اخذ، جمع‌آوری، استخراج و سازماندهی پیکرهء اطلاعات زبانی را به بحث می‌گذارد. فصل چهارم به بررسی دستگاه آوایی گویش اختصاص دارد. در این فصل ضمن معرفی و توصیف واج‌های گویش عربی فارس ، بعضی از مسائل مربوط از قبیل گونه‌های واجی، ساختمان هجا، و فرآیندهای واجی مورد بحث واقع شده است . آخرین بخش این فصل، شامل مقایسه‌ای کوتاه از واج‌های گویش عربی فارس از یک طرف ، با واج‌های زبان عربی معیار از طرف دیگر می‌باشد. پنجمین فصل تحقیق، اجزاء کلام را در گویش عربی فارس در قالب مقولاتی مانند اسم، ضمیر، صفت ، قید، حرف‌اضافه و غیره بررسی می‌کند. فصل ششم ضمن معرفی فعل به عنوان پویاترین بخش گویش و اصلی‌ترین عنصر جمله، به بررسی انواع فعل و معرفی و توضیح صیغه‌های صرفی موجود در گویش عربی، در قالب زمانهای دستوری گوناگون می‌پردازد. قسمت دوم این فصل به بررسی جمله براساس عناصر تشکیل‌دهندهء آن و نیز معرفی انواع جمله در گویش مورد نظر اختصاص دارد. هفتمین یا آخرین فصل رساله شامل سخت کوتاهی از وضعیت واژگان گویش مذکور، و مجموعه‌ای از اصیل‌ترین و رایج‌ترین واژه‌های این گویش می‌باشد.


4.تطبیق و تحلیل گویش عربی عشایر فارس به زبان فصیح عربی، صفدر شاکر، دانشگاه آزاد فسا 

چکیده کار پژوهشی:

از دوستانی که به این طرح پژوهشی در دانشگاه آزاد فسا دسترسی دارند خواهشمندیم چکیده ای از آن را برای ما ارسال نمایند 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد