عبدالرضایی

 
 

این وبلاگ قصد دارد در مورد پیشینه ی طایفه ی عبدالرضایی از ایل عرب از ایلات خمسه از ابتدا تا تاکنون ،اطلاعاتی در اختیار علاقه مندان و محققان قرار دهد.از تمام افراد مطلع تقاضای همکاری و مشارکت می نماییم.ممنون

 

موضوعات

اطلاعات عمومی

سرگرمی وخنده

اخبار

پند و اندرز و اعتقادی

ادبیات

تاریخ

 

برچسب‌ها

عبدالرضایی

عشایر

امام حسین

کوچ

ایل

طایفه

سلام

زندگی

ع

یلدا

ir

http

عاشورا

خدا

عمران

پاییز

کاریکاتور

forum

حاجی

غدیر

 

پیوند ها

نسیم ادبیات

موقع عشیره بنی سعد

 

مطالب اخير

بخش چهارم پیشیه طایفه ی عبدالرضایی

بخش سوم : پیشینه ی طایفه ی عبدالرضایی از ایل عرب از ایلات خمسه

بخش دوم: پیشینه طایفه ی عبدالرضایی

بخش اول: پیشینه ی طایفه ی عبدالرضایی کوچی ایل عرب خمسه ی فارس

سیزده بدر

به مناسبت تولد پیامبر الفبا استاد بهمن بیگی

دشت گربایگان

سلام

سلام

سلامی مجدد

 
 

بخش چهارم پیشیه طایفه ی عبدالرضایی


پیشینه ی طایفه ی عبدالرضایی، شجره

     همانطور که دربخش های قبلی گفتیم جد بزرگ ایل عرب جباره فردی به نام شیخ جناح است. این فرد پس از سکونت در ایران به درخواست فرزندان ودلایل دیگر تصمیم می گیرد که به حجاز برگردد وشجره ی خود را تنظیم نماید وبه فرزندان خود بدهد. به همین منظور قصد سفر حجاز می کند ومدتی در آنجا می ماند پس از تکمیل شجره ی خانوادگی به ایران باز می گردد.

     طبق آنچه که شیخ جناح به ایران می آورد جد ایشان به یکی از یاران امام زین العابدین به نام شیخ جابر انصاری می رسد. در راه بازگشت به ایران چند نفری از اعراب به ایشان ملحق می شوند که فرزندان آن ها بعد ها در ایران طایفه های بزرگی تشکیل می دهند که امروزه زیر مجموعه ی ایل بزرگ عرب هستند. مانند طایفه ی لبردانی و مزیدی و...

شیخ جناح دارای هفت فرزند پسر بوده که نوادگان آن ها در سال های بعد طوایف بزرگی را بوجود می آورند که امروزه ما آن ها را به نام ایل عرب  جباره می شناسیم که این طوایف به این نام ها شهرت دارند: 1-طایفه ی شیری فرزندان شیرمحمد 2-طایفه ی کوچی(عبالرضایی،علی مرادی،کوچی صفری) فرزندان کوچک علی3- طایفه ی جابری فرزندان جابر علی 4- طایفه ی عزیزی فرزندان عزیز قلی 5- طایفه ی لبو محمدی فرزندان عبدالمحمد 6- طایفه ی غنی فرزندان عبدالغنی 7- طایفه ی نقد علی فرزندان نقدعلی

درمورد طایفه ی لر کوچی قبلا ذکر شد که این طایفه ی شریف اصالتاً از لر های مهاجری هستند که به علت وابستگی های سببی ونسبی با طایفه ی عبدالرضایی و.. پسوند کوچی گرفته اند.

در این مقاله شجره ی طایفه ی عبدالرضایی را از شیخ جناح تا پنج نسل بعد از ایشان معرفی می کنیم.  وبه علت محرمانه بودن نام افراد امروزی  از ادامه معرفی آن ها خود داری می کنیم.

یادآوری این نکته را لازم می دانم که به نتیجه ی قطعی نرسیدم که عبدالرضا فرزند کوچک علی می باشد یا اینکه نوه ی ایشان. در هرصورت جد بزرگ عبدالرضایی، عبدالرضا یقیناً از تبار کوچک علی فرزند شیخ جناح هست.



برچسب‌ها: عبدالرضایی, طایفه, کوچی, عر ب جباره

جمعه ششم دی ۱۳۹۲ |

 

بخش سوم : پیشینه ی طایفه ی عبدالرضایی از ایل عرب از ایلات خمسه


طایفه ی عبدالرضایی را همان فرزندان عبدالرضا از تبار کوچک علی فرزندشیخ جناح عرب جباره که قبلا شرح داده شد تشکیل دادند.در میان بزرگان و طوایف کوچی زبانزد است که طایفه ی عبدالرضایی فرزندان عبدالرضا هستند و عبدالرضا از مال و منال دنیا و احشام و خدم بهره ی فراوانی داشته است ولیکن متاسفانه از همسر عرب خود صاحب فرزند نمی شود.بزرگان و اجداد ما نقل می کنند که بعد از این که صوفی و بیژن و خواهرشان نازی یا نازه از طوایف لر به فارس می آیند در دستگاه عبدالرضا مشغول به خدمت می شوند و در همین جا زندگی را آغاز می کنند.می گویند روزی عبدالرضا با همسرش به تماشای صحرا نشسته بودند در همان زمان نازی در حال تولید لبنیات ،دوغ و ماست و ... بوده و به قولی مشک دوغ می زده است.عبدالرضا و همسرش درباره ی نداشتن فرزند به صحبت مشغول بودند و در همین اثنا تصمیم می گیرند که از نازی خواستگاری بکنند شاید از این ازدواج صاحب فرزند شوند و در نهایت این ازدواج صورت می گیرد که حاصل آن هفت فرزند پسر است که بعدا در مورد آن به تفصیل خواهیم گفت.

نازی همسر دوم عبدالرضا لر زبان بوده است و با زبان عربی آشنایی نداشته و به همین دلیل هفت فرزند عبدالرضا از تحصیل زبان عربی محروم می شوند که امروز می بینیم طایفه ی عبدالرضایی کوچی و لر کوچی که، به زبان فارسی صحبت می کنند، به همین دلیل فوق است.لازم به ذکر است که اکثر آن ها به علت هم جواری دو طایفه ی کوچی دیگر ، صفری کوچی و علیمرادی کوچی و سایر طوایف عرب یا زبان عربی را می فهمند و یا بعضا به آن تکلم می کنند.

امروزه طایفه ی عبدالرضایی کوچی و لر کوچی قرابت زیادی به هم دارند.تا آن جا که لرها خود را دایی یا خالوهای عبدالرضایی می  دانند و این را جزء افتخارات خود می دانند که مادر عبدالرضایی ها از آن ها بوده است.


جایگاه و منزلت اجتماعی

در میان همه ی طوایف عرب فارس طایفه ی عبدالرضایی از شان و منزلت و جایگاه رفیع اجتماعی و فرهنگی خاصی برخوردار است.به طوری که متفق القول عبدالرضایی ها را آدم های بااستعداد ، خوش ذوق ، شوخ طبع ، مردمدار ، متمدن ، باسواد و فرهنگی می داند.افراد این طایفه دارای شخصیت های مقبول و جاافتاده هستند و اقوام طوایف دیگر از افراد این طایفه در امور مشورتی بزرگ استفاده می کردند.مشاغل و کسب و کار آزاد در این طایفه به ندرت یافت می شود و تقریبا همه ی افراد طایفه در مشاغل دولتی و اداری مشغول به خدمت هستند.

چه از زمان های گذشته و چه حال معضلات اجتماعی که گریبانگیر اکثر جوامع است در این طایفه جایگاهی نداشته است و معمولا افراد این طایفه افرادی پاک نیت و سالم می باشند.

ایجاد چنین پایگاه اجتماعی دلایل و عوامل زیادی دارد که در طول تاریخ این طایفه تاثیر داشته است که به برخی از آن ها اشاره می کنبم:

1)       وجود سواد و افراد با سواد و سطح تحصیلات بالا از صدها سال قبل تا کنون به طوری که در زمان های بسیار قبل مکتب خانه ها در این طایفه بوده و ملاهای آن از میان خودشان بوده است.

2)       منش و حسن اخلاق ، خوشرویی ، خوش طبعی از صفات پسندیده ی مردم این طایفه است.به خصوص در مراسم شادی ها و عروسی ها

3)       اعتقادات مذهبی و تعهدات عرفی- اخلاقی

4)       نظم و انضباط ؛ به طوری که کمتر کسی در این طایفه می بینید که شلخته یا ژولیده باشند.همیشه دارای پوشش مناسب و ظاهری آراسته بوده اند.

5)       دلیل مهم دیگر اشتغال افراد در پست های مختلف مدیریتی ، اجرایی ، اداری از سطح کلان تا جزء می باشد و همان طور که قبلا گفتیم مشاغل آزاد کمتر دیده می شود.

6)       صداقت در گفتار و کردار و عدم دخالت در امور خصوصی طوایف دیگر و همین امر سبب شده است از آن ها به عنوان میانجی و داور استفاده کنند.

7)       استقلال سیاسی و اجتماعی آن ها به طوری که هیچ گاه نه به طوایف دیگر و نه به زیر دستان تحکم داشته و نه تحکم طوایف و خوانین را قبول کرده اند.در عین حالی که در گذشته تحت امر کلانتران و کدخدایان بوده اند هیچ گاه کلانتران و کدخدایان نتوانسته اند به آن ها امر و نهی کنند.

8)       تقلب و دغل، نیرنگ و دورویی در این طایفه مطلقا دیده نمی شود و صله ی رحم از صفات پسندیده و رایج در بین آن هاست.

9)       از نظر معیشتی جزء جامعه ی متوسط بوده و مال دنیایی در بین آن ها در حد نیاز است و هیچ گاه در هیچ اموری دچار افراط و تفریط نشده اند.

10)   و شاید دلیل عمده و تاثیرگذار در جهت ایجاد این پایگاه اجتماعی کم رغبتی و کم اشتهایی در دخالت در امور سیاست است.به طوری که افراد این طایفه یا در امور سیاست دخالت نمی کنند و یا اگر در موارد استثنایی دخالتی داشته باشند حتما موفقیت نسبی به دست آورده اند.به طوری که امروز مدیران شایسته ی آن در سطح کلان یا میانی جزء مدیران باافتخار و شایسته مملکتی محسوب می شوند و مدیری نبوده است که در طول تاریخ این طایفه دچار اتهامات سیاسی ، مالی و .... شده باشد.

و دلایل دیگر که قضاوت آن را به دیگران می سپاریم.

درادامه مطالب بخوانید



برچسب‌ها: عبدالرضایی, محمد بهمنبیگی, عشایر, کوچ
ادامه مطلب

جمعه سی و یکم خرداد ۱۳۹۲ |

 

بخش دوم: پیشینه طایفه ی عبدالرضایی


پیشینه ی طایفه ی عیدالرضایی کوچی ازایل عرب خمسه ی فارس

بخش دوم طایفه ی کوچی

    دربخش اول گفتیم که یکی ازفرزندان شیخ جناح کوچک علی می باشد.تقریبا همه ی محققان ومطلعین وبزرگان طوایف عرب متفق القول می گویندکه سه طایفه ی کوچی یعنی طایفه عیدالرضایی وصفری کوچی وعلیمرادی ازتبارایشان هستند.ووجه تسمیه آنان به کوچی احتمال قریب به یقین همین نام جدشان می باشد.هرچند که اقوال مختلف دیگر درموردوجه تسمیه به کوچی وجوددارد که ازذکرآن هادراین مجمل صرف نطر می کنیم.

      شجره ی عبدالرضا وصفرعلی وعلی مراد بطورمستقیم یاغیرمستقیم به کوچک علی می رسد.نقل قول های زیادی درموردپدراین سه نفروجوددارد:برخی آن هارافرزندان قربانقلی فرزندکوچک علی می دانندبرخی دیگر نام پدرشان راهمان کوچک علی می دانندوحتی برخی این هاراباهم عمووعموزاده می دانند.هرچندتحقیقات زیادی دراین مورد شده است ولیکن نتیجه ی قطعی بدست نیامده است.اماآنچه مسلم است اینکه اصالت هرسه به کوچک علی فرزندشیخ جناح می رسد.وفرزندان آن هاسه طایفه ی بزرگ عبرالرضایی کوچی،صفری کوچی وعلیمرادی کوچی تشکیل داده اند.که جمعا به طایفه ی کوچی مشهورشده اند.

درادامه مطالب بخوانید

   


برچسب‌ها: عبدالرضایی, عشایر, کوچ, ایل
ادامه مطلب

شنبه هجدهم خرداد ۱۳۹۲ |

 

بخش اول: پیشینه ی طایفه ی عبدالرضایی کوچی ایل عرب خمسه ی فارس

به نام خدا

        با توفیقات الهی ومددجویی ازالطاف بی کرانش بنا داریم درحدتوان واطلاعات ، پیشینه ای ازطایفه عبدالرضایی درمجموعه ای ازمقالات جمع آوری کنیم. انشاء..که خوانندگان عزیزبهره کافی ووافی ببرند وباهمکاری های بی دریغشان اطلاعات جامع ومستندی به آن بیفزایندودراین بین ازاندیشمندان ،مورخان ،محققان ،مطلعان محلی وبخصوص بزرگان طایفه ی عبدالرضایی انتظاربیشتری می رودتاباهمراهی دلسوزانه بتوانیم سندی جامع ترارائه دهیم که چراغ راهی باشدبرای آیندگان وفرزندان.

      دردنیای صنعتی امروزوباقدم گذاشتن به جلوترنزدیکی هاوصمیمیت هاکمرنگ وکم رنگ ترمی شودوبدنبال آن اصالت وافتخارات به فراموشی سپرده خواهدشد تاآنکه به جایی خواهیم رسید که وابستگان درجه ی یک هم یکدیگررانشناسندومسائل دیگر.پس لازم است همه ی انسان ها بخصوص طوایف وقبیله هاپیشینه ای مکتوب برای فرزندان خودداشته باشند.انشاء..این مجموعه مقالات همان پیشینه ی مکتوب خواهدبود.

ازهمه ی خوانندگان تقاضا می شودکه درخبررسانی ازاین وبلاگ ونوشته ها به دیگران دریغ نکنندوبااین کارارزشمندشان کمک بزرگی به این مجموعه بنمایند.      تشکر

درادامه مطالب بخوانید


 


برچسب‌ها: عبدالرضایی, عشایر, کوچ, ایل
ادامه مطلب

شنبه هجدهم خرداد ۱۳۹۲ |

 

سیزده بدر

H R:

🌸🌺🌹🌸🌺🌹

 

سیزده را هم عالم به در امروز از شهر

من خودم آن سیزده هم کز همه عالم به درم.

🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸

 

سیزده بدر:

آیین ملی واعتقادی ایرانیان باستان است که علرغم پذیرفتن دین اسلام هنوز مصمم و با اراده در برپایی آن کوشا هستند.

من نبودم ولی آنقدر شنیده که انگار با آنها بودم.نیاکان ما تمام روزهای سال را بدر بودند هرروز ماه اول و وسط آخر ماه برایشان تفاوت نمیکرد کوه ودشت وصحرا، مسکن و جایگاهشان بود.هر دشت وکوه سبزتر برای خودشان بود. همیشه بدر بودند. بهار وتابستان وپاییز و زمستان  تفاوت نمی کرد همیشه بهترین طبیعت را داشتند. از شمالی ترین سرحد فارس که بخشی از اقلید ودهبید وخرمی و بوانات و کلیلک (سعادت شهر) ارسنجان کربال و خرامه و گردنه غنیمی و گردنه بزن دشت نی ریز و واستهبان وسروستان و منطقه میانجنگل فسا وخرمنکوه و کوههای اطراف فسا منطقه ی شیبکوه وباب عرب و مهکرد و قطب آباد وجهرم و منصور آباد وبنارویه و شرفویه وجویم وبریز و دهکو واطراف لار ولطیفی ونهایتا کرموسچ همه در زیر پای نیاکانمان در نوردیده می شدند.همه شرق فارس سیزده یا بهتر بگویم سال بدر نیاکانمان بود.

 

🔸اما زمانی که مثلا متمدن شدیم وشهرنشیتی را انتخاب کردیم سال بدر ما فقط یک روز شد آنهم سبزده بدر.

رمانی که مرکب روز بدر نیاکان ما اسب های مادیان و کهر وقزل و..بود و غذایمان لیتک بره و برنج چمپا و روغن مسکه کباب آهو و کبک و تیهوبود،با تاسف سیزده بدرمان پیاده با بخچه های به کول و قابلمه برنج تایلندی و خورش بامجون وگاهی مرغ سفید، در حاشیه شهرها تبدیل شد.

امروز هم که مثلا متمدن تر شدیم و اوضاع اقتصادی بهتری داریم،هریکیمان ماشینی سواریم چندتا سیخ فلزی وچند تکه مرغ شیمیایی و تنهایی و جدا از فامیل و بستگان درجه یک گوشه ای در هیاهوی جمعیت انتخاب میکنیم و غریبانه قانع می شویم که درحال خوش گذرانی هستیم.

تفو برتو ای چرخ گردون تفو...

که شب نشینی های سرد زمستان را از ما گرفتی مهر و عطوفت فامیلی را دزدیدی.پشتگرمی وحمایت را به فنا دادی.لذت کوه وسبزه و دشت وطبیعت را بی مزه کردی.

در جمع هستیم و غریب و بی کسمان کردی.

پیشاپیش سیزده بدر غربانه تان را به هم طایفه ای ها تبریک میگویم. واز همه ی اقوام میخواهم که تا حد امکان باهم سبزده بدر بروید و همکاسه ی هم وهمسفره ی هم باشید.واگر هم در جمع خانوادگی کسی دارید که وسیله ی ایاب وذهاب ندارد آبرومندانه حمایتش کنیدو بر سر سفره ی خودتان بنشانیدش.

درود وسپاس بر همت دیرینه ی نیاکانمان.

  هیبت الله رضاییان96/01/10

💐💐💐💐💐💐💐💐


برچسب‌ها: سیزده بدر, عبدالرضایی, ایران, ملی

یکشنبه بیستم فروردین ۱۳۹۶ |

 

به مناسبت تولد پیامبر الفبا استاد بهمن بیگی

H R:

💐💐💐💐💐💐💐

در شوق استاد.

 

     دشت گربایگان درجنوب شهرستان فسا پوشیده از ماسه ریزه هایی است که به آن (بکس) میگویند. به جر قسمتهای فوقانی دشت که به گلو گاه گل علی ختم می شود مابقی  دشت آبی لب شور دارد. رودخانه ای از کوهای شرقی سرچشمه می گیرد که از همین گلوگاه وارد دشت می گردد؛و معمولا در فصلهای بارانی سیلابی می شود و آن زمانها باقیمانده این سیلاب ها بصورت باریکه ای زلال تا تابستان هم ادامه داشت. به علت وجود ماسه ریزه و وزش بادهای تابستانی یا بهتر بگویم بادهایی که از اواخر بهار آغاز می گشت وسبب جابجایی ماسه ها می شد کشاورزی چندان رونقی نداشت و بیشتر بصورت دیمکاری جو و گندم بود.و البته چند حلقه چاه وموتور های مکانیکی آن زمان هم در اطراف دشت بود که باریکه هایی از آب را ازدل زمین بیرون می کشیدند و مقداری از زمینهای اطرافش را سیراب می کرد. و کشت معمول آن زمان هم پنبه  وصیفی جات و غلات وگاهی هم ذرت دامی بود. عایدات آن به انگشت خانوارهایی می رسید که فقط یک قدم از بقیه جلوتر بودند،که پس از اسکان کج دار و نریز سرگرمشان کرده بود.

اما اکثر خانواده ها هنوز از گله هایی میش و بزهایی که در کوچ داشتند چند راسی برایشان باقیمانده بود که با آن امرار معاش مختصری داشتند.  

     لیکن قهر طبیعت دامنگیر همه بود تا جایی که مردهای ایل را راهی کارگری در کارگاهای راه سازی و پل سازی وغیره کرد وعده ای را هم به خلیج نشینهای حاشیه ی خلیج فارس کشاند.

   ایل عرب ساکن دشت گربایگان را عمدتاطوایف عبدالرضایی،عزیزی،مزیدی، علیمرادی صفری کوچی،لر کوچی،فارسی،وشیری...تشکیل می داد که بیشتر آنها شامل سه طایفه عبدالرضایی و عزیزی ومزیدی می شد.

طایفه عبدالرضایی از معدود طوایف عرب است که بر خلاف طوایف دیگر عرب به علت زبان مادریشان با زبان فارسی تکلم می کند،ضمن اینکه همیشه مکتب خانه هایی در کوچ داشته اند افتخار می کنند که از پیش قراولان خواهان مدارس استاد بهمن بیگی می باشند تا اینکه برای نخستین بار اولین خیمه ی دبستان عشایری در کوچ به همت مرحوم محمدخان نوری کلانتر طایفه و اولین آموزگارش مرحوم عباس اسلامی در نزدیکی سروستان در سال 1339برپا می شود.

  این خیمه عشایری همراه طایفه بود تا اینکه خشکسالی ها و عوامل دیگر سبب می شود طایفه در دشت گربایگان ساکن گردد.

در این خیمه ی عشایری کودکانی الفبا را آموختند که امروز در استان وکشور همچون استاد بزرگشان خادمان مردم فهیم ایرا ن می باشند.

  درگزارشهایی که بازرسین دبستان های عشایری به استاد ارائه می کردند محمد بهمن بیگی دستور تشکیل اردویی آموزشی در دشت گربایگان می دهد وشخصا خود وخانواده وهمراهان تعلیماتی از جمله مرحوم شهبازی شرکت می کنند. دبستان عشایری عبدالرضایی در این اردو به قدری درخشید که استاد دستور اعزام دبستان را به اردوی بزرگتری که از ایلات قشقایی ولر..بود همانجا صادر نمود.وبنده و هم طایفه ای های بنده افتخار می کنیم که در آن اردوی با شکوه حضور داشتیم.

   حضور خیمه ی دبستان عشایری در دشت کویری گربایگان باعث خیر و برکت گردید تا کودکان حروف الفبا را هجی کنند؛که امروز چرخهای صنعت را بجرخانند، پستهای مدیریتی را  در دست بگیرند، معلمین تعلیم وتربیت شوند، طبیبان درد وزخم مردم و گردند وداوران حقجوی دعاوی شوند و مهندسین راها وپلها و دها خدمت دیگر.

   دشت گربایگان و صدها دشت دیگر، زندگیشان را مدیون تولدکودکی در روز 26دی ماه1299یعنی استاد محمد بهمن بیگی می دانند.

تولد محمد بهمن بیگی مرگ نخواهد داشت تا علم و دانش هست زنده و جاوید می ماند روحش شاد.

 

هیبت الله رضاییان دانش آموز کوچک استاد از طایفه ی عبدالرضایی ورودی1355دبیرستان عشایری

 

🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿


برچسب‌ها: بهمن بیگی, گربایگان, دبستان عشایری, عبدالرضایی

یکشنبه بیستم فروردین ۱۳۹۶ |

 

دشت گربایگان

طایفه عبدالرضایی:

🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿

 

طایفه عبدالرضایی پس از اینکه چند سالی اسکان اجباری در دشت گربایگان داشتند سرانجام دوباره به کوچ مشغول شدند و این کوچ مجدد ادامه داشت تا اینکه در سال۱۳۴۰در بالاترین نقطه ی این دشت ساکن گردیدند.

 

ابتدا از آب قنات وسپس با نصب موتور آبکشی گازوئیلی بر روی یکی از چاههای قنات و یا چاهای مربوط به اسکان به کشاورزی مختصری در کنار دامداری پرداختند.(متاسفانه یکی از همین چاه های اسکان در سال۱۳۴۱دوشیزه ای به نام شهناز رضاییان فرزند خداداد بهمن خان را بلعید وطایفه را عزادار نمود)

 

 

مرحوم محمد خان نوری کوچی کلانتر طایفه با کمک دیگر بزرگان در راه اندازی موتور کشاورزی تلاش بسیار نمود و نقل می کنند برای جابجایی این غول آهنی ونصب بر چاهها چه مصیبت ها کشیده شده است تا جایی که مرحوم پرویزخان نوری کوچی عموی مرحوم محمد خان در یکی از همین نقل و انتقالها از ناحیه ی کمر آسیب می بیند واین درد هولناک را تا پایان عمر همراه داشت.

 

آخرین چاهی که موتور خانه یا تلمبه خانه شد چاهی دهانه گشاد با یک تونل دسترسی به تلمبه و دو چاه دود کش بود. آبی نسبتا شیرین داشت که کشتزارهای کوچک گندم وپنبه و صیفی جات را سیراب می نمود.و همچنین آب آشامیدنی را هم تامین می کرد.

 

چادرهای سیاه در اطراف همین تلمبه خانه برپاشد و به علت نزدیکی به مراتع تنگ گربایگان و گلعلی و دوشاخ تپه بیدی و آب جاری رودخانه ی مجاور مکان مناسبی برای دامداری وچرای گله های بز و تاحدودی میش بود.و ساربانان شترها را در کنارستانهای دشت به چرا می بردند

 

( مرحوم ارس نوری کوچی فرزند جمال   یکی از ساربانان شریف طایفه بود که به خاطر ساربانی مصدوم شد وتا آخر عمرش این مصدومیت را به همراه داشت.)

 

علاوه برسیاه چادرها کپری بزرگ از چوب و پوشال دیده می شد که مربوط به کلانتر بود و قصه ی آنکه چگونه این کپر ازبین رفت بماند برای بعد.

خیمه ی سفید بهمن بیگی هم که نگین چادرهابود.

    زندگی ادامه داشت قحط سالی‌ وخشکسالی هم غالب بود تا اینکه از تعداد چادرها به تدریح کاسته می شد وهریک راهی شهری و دیاری شدند.

 

شهرهای زاهدشهر وفسا و شیراز و دهبید بیشترین مهاجر را پذیرا بودند.

   مرحوم محمد خان و وابستگان دهبید را انتخاب کردند.اما اولاد مشهدی قاسم  ومرحوم پرویزخان نوری کوچی و مرحوم گرام نوری کوچی و چند خانوار علیمرادی تا آخرین سالهای خشکسالی  ماندند که می توان از فرزندان مرحوم احمدخان و بهمن و رشید و دو فرزند مرحوم رستم از طایفه ی عبدالرضایی یاد کرد.

 

به دلایل خشکسالی و تحصیل جوانان از جمعیت اسکان به تدریج کاسته شد تا که سال ۵۵-۱۳۵۴بطور کلی خالی از سکنه گردید.

    همراه با پیروزی انقلاب فرصت طلبان شخصی و دولتی پیدا شدند وبه بهانه های مختلف زمینهای دیم و کشاورزی و مراتع را متصرف شدند ازجمله می توان به ایجاد جنگل مصنوعی کوثر که به شکست انجامید و یا واگذاری زمین به نام منابع طبیعی و درگیری های عدوانی و مغرضانه طوایف همسایه که با نان ونمک عبدالرضایی زنده مانده بودند اشاره کرد که به دنبال آن درگیری هایی هم بوجود آمد.

 

  نهایت اسکان به جایی رسید که حدود ۹۰هکتار زمینهای اطراف تلمبه خانه باقی ماند وآن هم به علت اینکه مشاع بود به قیمت ارزان به فردی به نام رمضان بردبار از فسا فروخته شد.

 

مراتع گلعلی هم سالها بعد به همان طایفه نان خور عبدالرضایی که قبلا ذکر کردم فروخته شد.

 

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

 

   از اسکان با شکوه سال۱۳۴۰یادی مانده و قبرستانی. که اولین درگذشته ی این قبرستان مرحوم گل اندام رضاییان کوچی فرزند احمدخان همسرمرحوم رستم مادر حاج علی و الله مراد در سال ۱۳۴۲ است وسپس گلبهار رضاییان کوچی همسر حسین خان ۱۳۴۳و مرحوم حمزه رضاییان کوچی فرزند مرحوم احمدخان سال۱۳۴۳ماهپسند رضاییان کوچی همسر مرحوم یدالله رضاییان کوچی فرزند بهمن سال۱۳۵۰نعمت الله مرادی کوچی سال۱۳۵۱جهان سلطان رضاییان کوچی همسر مرحوم رشیدخان مادر مرحوم محمدعلی رضاییان کوچی سال۱۳۵۲و آخرین درگذشته هم مرحوم یدالله رضاییان کوچی فرزند مرحوم بهمن خان سال۱۳۵۵.

لازم به ذکر است اموات دیگر هم مانند ماه پرویز مرادی کوچی فرزت نعمت الله وچند بچه هم در اینجا آرمیده اند.روحشان شاد.

 

  تنها هویت مکتوب و سندی باقیمانده  از اسکان طایفه همین قبرستان است که در در دی ماه سال۱۳۹۵با نصب اولین سنگ قبر که متعلق به مرحوم گل اندام رضاییان کوچی است و سپس سنگ قبر مرحوم گلبهار رضاییان کوچی وبه دنبال آن سنگ قبر مرحوم ماه پرویز مرادی کوچی دوباره احیا گردید.

🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

عکس وفیلم قبرستان موجود می باشد.

 

       با تشکر هیبت الله رضاییان کوچی

 

@abdorezaei


برچسب‌ها: گربایگان, عبدالرضایی, اسکان, بهمن بیگی

یکشنبه بیستم فروردین ۱۳۹۶ |

 

سلام

سلام.

عصر جمعه هست ودلگیر.من از بعد مذهبی به دلگیری جمعه نگاه نمیکنم. دلگیری جمعه ها علاوه بر انتظار قائم به مسائل دیگر هم برمی گردد.یکی از دلایلش می تواند دید وبازدید باشد.روزهای تعطیل انتظار می رود که دید وبازدید بیشترباشد واگر این دید وبازدید ها به انتظار بیانجامد و به واقعیت نپیوندد قطعا به دلگیری می انجامد.والبته برای مسافران و از خانه دور ماندگان دلگیرتر است زیرا که فراق از خانه وکاشانه واقوام ودوستان دلتنگی هایی ایجاد میکند که نهایتا سبب دلگیری می شود.

بنده وامثال بنده در طول زندگی از این دلگیری ها بسیارداشتیم بخصوص دلگیری های سن نوجوانیم عصرجمعه ی ابنجانب ودوستانم در دبیرستان شبانه روزی عشایر خیابان معدل شیراز.

پس لطفا دلگیری های عصرجمعه را با دید وبازدید هاتون از بین ببرید.مانا وپایدار باشید.

جمعه سی ام بهمن ۱۳۹۴ |

 

سلام

ازهمه ی دوستان که ازوبلاگ ابنجانب بازدید کردند کمال تشکر را دارم امیدوارم همیشه شاداب وسرزنده باشید.ممنون

جمعه نهم بهمن ۱۳۹۴ |

 

سلامی مجدد

سلامی چوبوی خوش آشنایی

مدت ها ست که به علل زیادی موفق نشدم در خدمت دوستان آشنایان عزیزم باشم و شرمنده ی همه ی شماها شدم. انشاالله که خداوند توفیق دهاد فرمانبر باشم.

سه شنبه بیست و یکم مهر ۱۳۹۴ |

 

تصاویری از استاد بزرگ محمد بهمن بیگی










سه شنبه بیست و نهم بهمن ۱۳۹۲ |

 

خاطره ی شکار آهو به روایت ناصرالدین شاه

خاطره شکار آهو به روایت ناصرالدین شاه قاجار+تصاویر

خاطره شکار آهو به روایت ناصرالدین شاه قاجار

پیلیسیر:ناصرالدین شه قاجار از جمله شاهانی بود که زیاد به شکار و تفریح میرفت و در این بین او خاطرات خود را مینوشت.

در یکی از خاطرات که در
 122 سال پیش نوشته نقل می کند :(( صبح از خواب برخاستم رفتم حمام، بعد سوار شدم. باد سردی می‌آمد. همه امرا و شاهزادگان و غیره بودند. با امین الدوله، موید، نصرت الدوله، عین الملک، قدری صحبت کنان رفتم. بعد امین خلوت را گفتم بایست و مردم را مرخص کرده از راه راست بروند. ما رفتیم رو به سیاه پرده... کاظم خان گفت آهو سه عدد بودند، می‌دویدند سمت ماهور علی آباد. اسب توی توقلی را سوار بودم. دواندیم زیاد زیاد...قریب یک فرسنگ دواندیم. آخر آهو گم شد. رفتیم روی تپه...ابولقاسم بیگ گفت آهو آمد. دوباره دواندیم به سیاه پرده. رسیدیم به آهو. قدری دور بود، تفنگ انداختم زخمی شد. رفت گیر نیامد...همانجا ایستادیم، مردم آمدند ناهار خوردیم. مصطفی قلی خان رفت پی زخمی پیدا نکرد. حکیم روزنامه خواند...آقارضا دو عکس انداخت. بعد از ناهار رفتیم پایین سیاه پرده. تا نزدیک ایلات متفرقه قشقایی. بعد رفتم از ماهور گذشتم. سوار کالسکه شده، راندیم. علی آباد نماز کردیم، چای خوردم. اعتماد السلطنه آمد. عرایض دیوانخانه را آورد. ملاحظه شد. بعد خواستم بروم اندرون. حسین خان و مهدی قلی خان گفتند، امروز جنگ شد. انیس الدوله زبیده را فحش داده، سر ناهار می‌خواسته بزند. اندرون نرفتم. بازآمدم بیرون. از شهر شیرینی آورده بودند، خوردم، قهوه خوردم، سرم قدری درد می کرد...

خلاصه شب شد. شام خوردیم. گفتند قلابه(گلی از زر یا سیم مرصع به جواهر که دو سوی روبند زنان را از پشت به هم میپیوست) روبند خانم الملوک را دزدیده‌اند، جواهر بوده است. پیدا نشد. ....  شب خیلی سرد شد. آهوی زنده من توی سراپرده خشکیده بود. مرده بود...))

یکشنبه بیست و هفتم بهمن ۱۳۹۲ |

 

سکته ی شیر ماده بعداز شکار آهو

سکته کردن یک شیر ماده پس از شکار آهو!!!!!
« 1116 بازدید »

توضیحات: این شیر "ماده" پس از شکار آهو متوجه می شود که شکارش باردار بوده،سراسیمه میشود ؛نخست تلاش میکند که بجه را نجات دهد
و از دریدن شکار دست بر میدارد،اما وقتی نمی تواند بچه را نجات دهد،بر روی زمین در کنار شکارش دراز میکشد.
عکاس بعدا" پی میبرد که شیر سکته کرده است...

یکشنبه بیست و هفتم بهمن ۱۳۹۲ |

 

درس عبرت

مرد فقیرى بود که همسرش کره مى ساخت

زن کره ها را به صورت دایره های یک کیلویى مى ساخت

مرد آنرا به یکى از بقالى های شهر مى فروخت و مایحتاج خانه را مى خرید.

روزى مرد بقال به اندازه کره ها شک کرد و آنها را وزن کرد . اندازه هر کره ۹۰۰ گرم بود.

او عصبانى شد و به مرد فقیر گفت :

دیگر از تو کره نمى خرم، تو کره را به عنوان یک کیلو به من مى فروختى در حالى که وزن آن ۹۰۰ گرم است.

مرد فقیر سرش را پایین انداخت و گفت :

 ما ترازویی نداریم و یک کیلو شکر از شما خریدیم و آن را به عنوان وزنه قرار مى دادیم


برچسب‌ها: عبرت, پندواندرز

پنجشنبه بیست و چهارم بهمن ۱۳۹۲ |

 

سلام7

َ

    خوبین؟سلامتین؟ امروز کمی به خودم مغرور شدم.نه به خاطر اینکه این وبلاگ را تنظیم کردم، بلکه به خاطراینکه دیشب یکی از فامیل ها زنگ زد واز راه اندازی وبلاگم تشکر کرد.خانم محترمی که وابستگی فامیلی نزدیکی به هم داریم. جدی میگم ما زمانی از حال هم خبردار می شویم که در مجلس عروسی یا شادی یا خدایی ناکرده مجلس ختم وعزا یکدیگر را ملاقات کنیم! ولی برایم مهم وبا ارزش است که زنگ بزنند ومستیقمأ وبدون واسطه تشکر کنند.این از برکات این وبلاگ است که ممکن است فامیل همدیگررا بهتر درک کنند.البته هستند ازفامیل کسانی که به وبلاگم سربزنند ولی این اولین موردی هست که تلفن را برداشتند و قدردانی کردند. ممنون از همه ی فامیل بخصوص خانم محترم ذکرشده که از آوردن نامشان امتناع کردم.ممنون 



برچسب‌ها: سلام, وبلاگ_فامیل

پنجشنبه بیست و چهارم بهمن ۱۳۹۲ |

 

معرفی اجمالی مهندس رضاییان معاونت هماهنگی وتوسعه وبرنامه استان فارس

    

مهندس حاج خلیل رضاییان معاون کنونی هماهنگی عمرانی وتوسعه وبرنامه استانداری فارس  یکی از چهره های برجسته نظام جمهوری اسلامی هستند که کارنامه درخشانی در طول خدمت برجای گذاشته اند.ایشان فرزند زاده ی طایفه ی عبدالرضایی از ایل بزرگ عرب می باشند. (طایفه ی عبدالرضایی را درهمین وبلاگ معرفی کرده ایم)

      مهندس رضاییان یکی از دانش آموختگان استاد محمد بهمن بیگی مدیرکل افسانه ای آموزش عشایر ایرا ن می باشند. که در دبیرستان عشایری یا چهل نفری شیراز واقع در خیابان معدل درس خواندند وسپس دردانشگاه شیراز در رشته ی مهندسی ساختمان فارغ التحصیل شدند. فارغ التحصیلی ایشان مصادف با پیروزی انقلاب اسلامی بود. که شوق خدمت به نظام جمهوری اسلامی وانقلاب ایشان را ترغیب کرد تا در نهاد جهاد سازندگی مشغول خدمت شوند.

      بعد ازاینکه در جهاد سازندگی خدمت خودرا آغاز نمودند با شایستگی هایی که از خود نشان دادند خیلی سریع در مدیریت های کلان منصوب شدند. تا آنجا که دردولت های مختلف با سلایق سیاسی متفاوت مسئولین همیشه دارای مسئولیت های بزرگ بودند.

      مهندس رضاییان درکارنامه درخشان خود در عمر پربرکت انقلاب اسلامی، قائم مقامی سازمان امورعشایر ایران،معاونت هماهنگی عمرانی وبرنامه ربزی وتوسعه ی استانداری های کرمانشاه ،بوشهر وفارس در دو دوره،مدیر عاملی سازمان آب منطقه ای فارس وبوشهر در دو دوره، ریاست دانشگاه و .... را به عهده داشته اند. ودر طول خدمتشان بارها به عنوان مهندس نمونه و سد ساز نمونه و... انتخاب گردیده اند.

    ایشان در سال 89 علی رغم مخالفت سازمان آب ووزارت نیرو با اصرار خودشان با عنوان مدیر عامل سازمان آب منطقه ای فارس بازنشسته شدند. ضمن اینکه می توانستند حداقل پنج سال دیگر بطور رسمی خدمت نمایند.

     مهندس حاج خلیل رضاییان دردولت یازدهم با اصرار استاندار محترم فارس و مسئولین دیگر ودوستان به پیشنهاد استاندار محترم به عنوان معاونت هماهنگی عمرانی وبرنامه ریزی وتوسعه ی استانداری فارس به کار دعوت شدند.عملأ در استانداری فارس مشغول خدمت شدند. از خداوند متعال برای همه ی دلسوزان انقلاب و وخدمت دلسوزانه ی مسئولین آرزوی موفقیت میکنیم.

http://fars.isna.ir//Files/News/Image/139211/25019.jpg

اخبار ايران


برچسب‌ها: استانداری فارس, خلیل رضاییان

دوشنبه چهاردهم بهمن ۱۳۹۲ |

 

اهداف مدیریتی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس



توسعه به قیمت فدا کردن میراث فرهنگی را نمی پذیرم/خدمت به مردم تلاشی خستگی ناپذیر و وظیفه ای پایان ناپذیر است
  • معاون جدید عمرانی استانداری فارس توسعه همه جانبه استان را یکی از اساسی ترین برنامه های دولت در فارس عنوان کرد و گفت : توسعه به قیمت فدا کردن میراث فرهنگی را در استان نمی پذیریم.
  • به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل استانداری فارس ،خلیل رضائیان در جلسه معارفه خود ضمن تشریح برخی از برنامه های پیش رو در حوزه ماعوانت امور عمرانی استانداری فارس اظهار داشت : ميراث فرهنگي، محيط زيست، آب و منابع طبيعي از محورهاي اصلي فعاليت هاي عمراني هستند كه نبايد آنها را فداي توسعه كرد.

    وي تصريح كرد: نبايد مباحث بسيار مهم طبيعي و تاريخي را مانعي براي توسعه استان بدانيم و موجبات تخريب و يا نابودي آنها را فراهم كنيم.

    رضائيان با اشاره به اينكه جاده نبايد از كنار يك اثر تاريخي عبور كند، گفت: طي چند سال مديريت خود بارها به نقاط مختلف استان فارس رفتم و به خوبي با وسعت و بزرگي اين استان آشنايي دارم و به همين دليل است كه مي گويم بايد به گونه اي برنامه ريزي و طراحي شود كه پالايشگاه در كنار جنگل ساخته نشود زيرا به اندازه كافي زمين در فارس موجود است.

    معاون امور عمراني استانداري فارس افزود: بازديد از نقاط مختلف استان و رسيدگي به مشكلات مردم در اولويت فعاليت ها قرار مي دهم زيرا اعتقاد دارم در نظام جمهوري اسلامي آنچه كه اهميت دارد ايجاد آرامش و رفاه براي مردم است.

    وی با انتقاد از طولانی شدن زمان انجام پروژه‌های عمرانی، ابراز امیدواری کرد تا تسریع در زمان انجام اینگونه پروژه‌ها حلاوت بهره برداری آن‌ها را زندگی مردم حس کنیم.

     

    وي افزود: طي 35 سال گذشته فعاليت هاي زيادي در كشور و استان فارس انجام شده اما بايد به ياد داشته باشيم كه هر اندازه براي اين مردم كار كنيم باز هم مدیون ملت بزرگ ایران هستیم.

    معاون عمراني استانداري فارس تاكيد كرد: کشور برای ادامه روند رو به رشد خود در کنار نیورهای جوان و خلاق به تجربه مدیریتی نیاز دارد و باید از تمامی سرمایه های مدیریتی عمر 35 ساله انقلاب اسلامی استفاده کنیم.

    رضائیان در پایان افزود : هم كه به عنوان معاون عمراني معرفي مي شوم از همگان تقاضاي هم فكري و مشورت دارم چرا که معتقدم خدمت به مردم تلاشی خستگی ناپذیر و وظیفه ای پایان ناپذیر است.


برچسب‌ها: استانداری, خلیل رضائیان, عمران

دوشنبه چهاردهم بهمن ۱۳۹۲ |

 

انتصاب مهندس حاج خلیل رضائیان به عنوان معاون هماهنگي امورعمراني استانداري فارس


معاون هماهنگي امورعمراني استانداري فارس منصوب شد
  • وزير كشور طي حكمي  خليل رضاييان را به عنوان  معاون  هماهنگي امور عمراني استانداري فارس  منصوب كرد.
  • به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل استانداري فارس ،  متن كامل  اين حكم كه به امضا رحماني فضلي رسيده به شرح زير است:

     جناب آقاي خليل رضائيان 

    سلام عليكم

    به موجب اين حكم  و بنا به پيشنهاد استاندار محترم فارس  و تاييد  معاون محترم عمران  و توسعه  امور  شهري  و روستايي ، جنابعالي را به سمت  معاون هماهنگي  امور عمراني  استانداري فارس منصوب مي كنم.

    ايجاد هماهنگي  در زمينه فني و عمراني ، نظارت بر تهيه  و تصويب  طرح هاي  توسعه و عمران شهري و روستايي ، تشخيص  نياز مندي هاي  عمراني  و تعيين  اولويت ها ، نظارت بر اجراي طرح هاي  عمراني دستگاههاي استاني  و نحوه عملكرد جذب اعتبارات، برقراري تعامل لازم  با مديران محترم دستگاهها  و شوراي اسلامي شهر و روستا در جهت  پيشبرد  پروژه هاي عمراني  و رشد توسعه  متوازن مناطق  ، نظارت و مراقبت بر نحوه ساخت و ساز ها، توجه به الگوي شهر سازي و معماري اسلامي  ايراني و ارائه منظم گزارش عملكرد و پيشرفت  برنامه ها  به معاونت مزبور  از اهم وظائفي  است كه انتظار دارد در چهار چوب قوانين  و مقررات جاري و اسناد فرا دست  و در راستاي سياست هاي  دولت  تدبير و اميد با بهره گيري  از استعداد ها  و تجارب  نيروي هاي  لايق  و متخصص  بدان اهتمام  نماييد.

    توفيق  روز افزونتان را در جهت پيشبرد  اهداف متعالي  نظام  مقدس جمهوري اسلامي ايران  تحت منويات  و فرامين  رهبر  معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت الله العظمي  خامنه اي " مدظله العالي" از درگاه پروردگار  قادر متعال  خواستارم.

     عبد الرضا رحماني فضلي

    وزير كشور


    http://fars.isna.ir//Files/News/Image/139211/25019.jpg


برچسب‌ها: استانداری, خلیل رضائیان, عمران

دوشنبه چهاردهم بهمن ۱۳۹۲ |

 

پرواز در آسمان تخت جمشید ممنوع شد

پرواز بر فراز تخت جمشید ممنوع شد/ کارتون: سعید صادقی

ازکاریکاتوریست هنرمند جناب آقای سعید صادقی


برچسب‌ها: تخت جمشید, سعید صادقی, کاریکاتور

جمعه چهارم بهمن ۱۳۹۲ |

 

جیب خالی وافزایش حقوق فرهنگیان

از کاریکاتوریست هنرمند جناب آقای سعید صادقی جهرم


برچسب‌ها: حقوق, کاریکاتور, سعید صادقی

جمعه چهارم بهمن ۱۳۹۲ |

 

میلاد اخترتابناک رسالت پیامبر گرامی(ص) ,ورئیس مذهب شیعه امام جعفر صادق(ع)


حق چو دید آن نور مطلق در حضور
آفرید از نور او صد بحر نور
آفرینش را جز او مقصود نیست
پاک دامن تر زاو موجود نیست
میلاد نبی اکرم (ص) و امام صادق(ع)گرامی باد

ای چراغ دانشت گیتی فروز
تا قیامت پیشتاز علم روز
آفرینش را کتاب ناطقی
اهل بینش را امامِ صادقی
ولادت امام جعفر صادق علیه السلام مبارک

تصاویر مربوط به فروردین 90مدینه ی منوره


برچسب‌ها: میلادیامبر, امام جعفرصادق, شیغه

شنبه بیست و هشتم دی ۱۳۹۲ |

 

آغاز ولایت امام عصر(عج)


برچسب‌ها: امام عصر, صاحب الزمان, ولایت

جمعه بیستم دی ۱۳۹۲ |

 

الهم عجل...(دعای فرج امام زمان(عج)

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند بخشنده مهربان

اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن

خدایا، ولىّ‏ ات حضرت حجّة بن الحسن

صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی

كه درودهاى تو بر او و بر پدرانش باد

هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی كُلِّ سَاعَةٍ

در این لحظه و در تمام لحظات

وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ

سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر

دَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ

و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى

طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا"


برچسب‌ها: صاحبالزمان, دعای فرج, انتظار

سه شنبه هفدهم دی ۱۳۹۲ |

 

زمستان

     

     همه آفریده های خداوند زیباست. زیبایی هر نعمتی خاص خودش است. خدایا برای همه ی نعمت هایت شکر. این روزها آب وهوای کشورمان واقعأ زمستانی شده است ،تقریبأ همه ی نقاط کشور برف و باران می بارد. شهر واستان ما هم چهره زمستانی گرفته است.ارتفاعات و تپه های اطراف شهرمان لباس سفید برف پوشیده اند. دیروز به اتفاق خانواده و دوستان به تپه های شمالی شهرمان رفتیم و از تماشای برف سفید دلی از عزا در آوردیم. همشهری هایمان هم آمده بودند ترافیک عجیبی بود. یاد وخاطره ی روز طبیعت (سیزده بدر) تداعی می شد که ماشین ها یک خط فلزی در طول مسیر رسم کرده بودند. چه لذتی داشت ؟قابل وصف نیست می بایست باشی وببینی تا لذتش را درک کنی. خدایا سپاس بیکران از الطاف بیکرانت!!!!



برچسب‌ها: زمستان, برف, باران, سرما

سه شنبه هفدهم دی ۱۳۹۲ |

 

به سوی چشمهایت می گشایم روزی آخر پر

قناری ، سار، بلبل ؛ پر، پرستو پر، کبوتر پر

خزانسوزست باغ دل هرآن گل نازنين تر پر

من وحسرت نشينی ها من واين سخت جانی ها

تــو از دلبستگی هـا پـر تـو تـا يک آسمان پـر / پـر

تمام زندگی تکرار يک کوچ است يک پرواز

تمـام زندگی تکرار يک گل يک گل پــرپــر

تو وچون گل شکفتن ها تو وتا اوج رفتن ها

من و خارِ جنون در دل من و تيـــــرخطر درپر

تمام سينه سرخان روی بال خويش می بردند

تو را وقتی کــــه زخــم يک کبوتر داشتی در پر

چه می خواهی دگر از من بگير ويک جنون بشکن

اگـــــر آيينــه آيينـــه اگــــر دل دل اگـــــر پــر پــــر

من از افسانه ی موهوم دل بايست می خواندم

کـــــه در اسطوره ی آتش سياوش پر سمندر پر

هميشه قسمتم اين کنج محنت نيست می دانم

بــه سوی چشمهايت می گشايم روزی آخــر پــر


برچسب‌ها: محمد حسین بهرامیان, شعر, غزل

یکشنبه پانزدهم دی ۱۳۹۲ |

 

اعمال ماه ربیع الاول

رسول گرامی اسلام صلوات الله علیه و آله فرمودند: هرکس بشارت ماه ربیع الاول را به من بدهد من هم بشارت بهشت را به او می دهم .


رسول گرامی اسلام صلوات الله علیه و آله فرمودند:

هرکس بشارت ماه ربیع الاول را به من بدهد من هم بشارت بهشت را به او می دهم .


ماه ربیع الاول آغاز شده است؛ ماهی که در آن حوادث تاریخی مهمی اتفاق افتاده است که از آن جمله، حادثه مهم و تاریخی لیلة المبیت، هجرت حضرت محمد صلی الله علیه و آله از مکه به مدینه، ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق علیه السلام، ازدواج حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم با حضرت خدیجه علیها السلام، آغاز امامت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه و هلاکت یزید بن معاویه از جمله حوادث فرخنده این ماه است.

همچنین غزوه بنی نضیر در سال چهارم هجری، صلح امام حسن مجتبی علیه السلام با معاویه در سال ۴۱ قمری، شهادت حضرت امام حسن عسگری علیه السلام در سال ۲۶۰ قمری، واقعه احراق مکه در هنگام جنگ یزید با عبدالله بن زبیر در سال ۶۴ قمری، حادثه صاحب زنج و قتل ۳۰۰ هزار نفر از مردم بصره به دست موفق عباسی در سال ۲۵۸ از دیگر حوادث مهم ماه ربیع الاول است.

ماه ربیع الاول
وقایع ماه ربیع‏ الاول:
۱- خارج شدن پیامبر اعظم از مکه و مخفی شدن آن حضرت در غار ثور در آغاز ربیع الاول.
۲- رهسپار شدن پیامبر (ص) به سوی مدینه و آغاز هجرت آن بزرگوار به آن شهر.
۳- ارتحال امام حسن عسگری در سن ۲۸ سالگی در سال ۲۶۰ ه.ق‏
۴- آغاز امامت حضرت بقیة اللَّه اعظم در نهم ربیع الاول سال ۲۶۰ ه.ق‏
۵- ازدواج پیامبر (ص) با حضرت خدیجه «ام المومنین» در دهم ربیع الاول.
۶- وفات عبدالمطلب در دهم ربیع الاول.
۷- ورود پیامبر اعظم به مدینه در دوازدهم ربیع الاول.
۸- میلاد پیامبر اکرم (ص) در سال عام‏الفیل در هفدهم ربیع الاول.

اعمال عبادی در ماه ربیع الاول‏
اعمال روز اول ماه‏
۱- روزه گرفتن به شکرانه سلامتی پیامبر اعظم و امیرمؤمنان از گزند کفار و مشرکان در اول ربیع‏الاول.
۲- خواندن زیارت پیامبر (ص) و علی (ع) در این روز.

اعمال روز هشتم ماه‏
۱- در این روز خواندن زیارت امام حسن عسگری (ع) و امام زمان (ع) مستحب است.

اعمال روز نهم ماه‏
این روز، روز عید و جشن و شادی بزرگ برای مؤمنان به مناسبت به امامت و خلافت رسیدن صاحب الزمان (ع) است. لذا اعمال زیر در این روز پسندیده است.
۱- اطعام به دوستان و ایجاد فرح و شادی در بین آنان.
۲- پوشیدن لباس نو.
۳- شکر و عبادت خداوند متعال.
۴- گشاده دستی و فراوانی برای خانواده.

اعمال روز دوازدهم ماه‏
اعمال مستحب در این روز به شکرانه انقراض دولت اموی دو مورد است:
۱- روزه گرفتن.
۲- دو رکعت نماز مستحبی که در رکعت اول بعد از حمد، سه بار سوره کافرون و در رکعت دوم بعد از حمد سه بار سوره توحید خوانده می‏شود.

اعمال روز هفدهم ماه‏
اعمال مستحبی در میلاد رسول خدا(ص) و امام صادق (ع) چنین است:
۱- غسل کردن.
۲- زیارت پیامبر و امیرمؤمنان از دور یا نزدیک‏
۳- روزه‏ داری. طبق روایت، روزه‏داری در این روز برابر با روزه یک سال است.
۴- دو رکعت نماز هنگام بالا آمدن آفتاب.
در هر رکعت پس از حمد، ده بار سوره قدر و ده بار سوره توحید خوانده شود.
۵- گرامی داشتن مسلمانان و صدقه دادن.
۶- جشن و شادی کردن.
۷- به مشاهد شریفه رفتن

پنجشنبه دوازدهم دی ۱۳۹۲ |

 

امام حسن مجتبی(ع)

    چه اتفاق   عجیبی! درست روزی که جدش به آسمان پرواز کرد سال ها بعد خودش به جدش پیوست ودر جنت به دیدارش شتافت. امروز 28صفرمصادف است با رحلت پیامبر ونوه اش امام حسن مجتبی(ع).

      شاید این سوال به ذهن همه بیاید که چرا امام حسن درمدینه مدفون هستند وبرادرشان امام حسین در کربلا وپدرشان در نجف. علت اصلی را باید در سنت شکنی فرصت طلبان در روز رحلت رسول اکرم(ص) جست.آن روز که جلسه ی سقیفه ساعده تشکیل شد.

      نتیجه ی سقیفه ساعده انتخاب ابوبکر برای جانشینی پیامبر شد. پیامبر بارها عملا وقولا درطول حیات مبارکشان جانشین خود را تعیین کرده بودند.درابتدای اعلام آشکار دعوت خود به دین اسلام فرمودند هرکس که نخستین باردعوت مرا بپذیرد وصی وجانشین من است واین گفته را درجلسات متعدد بیان کردند. و یادر تفسیر آیه ی انفاق گفتند آن کس که در نماز انفاق کند وصی وجانشین پیامبر است «حضرت علی(ع) درهنگام نماز انگشتری خود را به فقیری بخشیده بود» وبارها پیامبر علی را به عنوان وصی خود معرفی کردند  ومهم تر ازهمه واقعه ی غدیر بود که مورد تأیید سنی وشیعه هست. پس سقیفه ساعده اولین سنت شکنی بود که حق بزرگی در اسلام ضایع شد. .پس از ابوبکر جانشینانش ظلم بیشتری به اسلام روا داشتند تا اینکه علی به خواسته ی مسلمانان به جانشینی عثمان انتخاب شد خلافتی که حضرت فرمودند«به اندازه آب بینی بزی برایم ارزش ندارد» واگر برای بقا ءو احیای دین خدا ورسولش نبود از پذیرفتنش امتناع می کرد.

     معاویه وعده ای دیگر از مسلمانان دنیا پرست و احیانا فاسد جزء مخالفان حضرت بودندکه نتیجه ی آن جنگ های جمل ونهروان وخوارج ونهایتا صفین در محلی از عراق کنونی بود.در جنگ جمل ونهروان مسلمانان منافق وخوارج شکست خوردند واز بین رفتند ودر جنگ صفین که جنگ بین سپاه حضرت و معاویه ی ملعون بود بازهم مسلمانان سست ایمان فریب خوردند وحضرت را وادار به توقف جنگ وبازخوانی فرماتده ی دلیر سپاه یعنی مالک اشتر شدند واین درست زمانی بود که مالک نزدیک بود به معاویه برسد واورا به درک واصل کند. نتیجه جنگ حکمیت شد.

درادامه بخوانید


برچسب‌ها: امام حسن, ع, غدیر, امام علی
ادامه مطلب

سه شنبه دهم دی ۱۳۹۲ |

 

28صفررحلت رسول اکرم(ص)

     زمانی که پیامبر آخرین حج خودشان را ادا نمودند ودر بین راه واقعه ی تاریخی وسرنوشت ساز غدیر راخلق کردند آنطور که نقل می کنند مصادف با فصل بهار طبیعت یا ابتدای سال شمسی بوده است.ونزدیک به دو ماه بعد روح بلندوملکوتیشان به عروج اعلی پیوست.

      می دانید سقیفه ساعده چیست؟ درست زمانی که روح ازجسم مبارک پیامبر گرامی پرواز کرد و  هنوز بدن معطرشان گرم بود عده ای در یکی ازسقف های طایفه ی بنی ساعده جلسه گرقتند وبرای جانشینی ایشان به شور نشستند واین ابتدای  بدعت در اسلام بود و آن شد که نباید می شد که ما امروز گرفتار تفرق بین مسلمانان به نام شیعه وسنی شده ایم.

     پس سوال اینجاست در آن زمان پیکر مطهر پیامبر چه شد؟ حضرت علی (ع) پسرعم و اولین مرد مسلمان  داماد پیامبر پدر حسنین همسر فاطمه(س) پهلوان خیبر و خندق صاحب ذوالفقار وصی وجانشین رسول(ص) درکنار پیامبر ماندندوبه غسل وکفن ودفن ایشان پرداختند تا آنچه که خدا و رسولش فرموده اند«که لازم است هرچه زودتر بدن مرده به خاک سپرده شود »را انجام دهند. و بندگی خداوند را به اثبات برسانند وعامل به سنت رسولش و کتابش قرآن باشند.

     اما زمانی که علی(ع) مشغول ادای واجب دینی بودند فرصت طلبان ودنیا پرستان سنت شکنی کردند وبرخلاف سنت پیامبر جانشین  پیامبر را انتخاب کرده بودند.

    خدایا به حق رسولت قسمت می دهیم همه ی کسانی که باعث تفرقه وبدعت در دین اسلام شده اند و می شوند نبخش ونیامرز.


برچسب‌ها: پیامبر, 28صفر, غدیر, سقیفه ی بنی ساعده

دوشنبه نهم دی ۱۳۹۲ |

 

اربعین

    

خدایا خدایا، چه حکمتی در کار است؟ چه مصلحتی مد نظر است؟ حکمتش را نمی دانیم یا اینکه نمی خواهیم بدانیم حکمتش چیست؟ وقتی که یزید در کاخ های با شکوهش عیاشی می کند امام حسین در صحرای کربلا تشنگی را تحمل میکندتا آمر به معروف وناهی از منکر باشدکه دین خدا پایدار بماند. زمانی که سردمداران  بنی امیه دبر سرسفره های رنگین قمار می بازند اهل بیت امام حسین پای برهنه شن های داغ مسیر کوفه و شام را می پیمایند. خدایا مؤمن به آنیم که تقارن این خوشی و آن نا خوشی بی حکمت نیست. حکمتش این است که بعد از قرن ها میلیون ها شیعه درحال پیاده روی وبرسرزنان کیلومتر ها به سوی حرم امام می روند تا بگویند لعنت الله الی آل امیه و یزید جنایتکار. ودرود بفرستدند به امام ویارانش.و این نهضت تا دنیا دنیایی کند ادامه داشته باشد. اربعین حسینی بر تمام شیعیان جهان ودوستداران حسین(ع) تسلیت باد.



برچسب‌ها: اربعین, امام حسین, امربه معروف

شنبه سی ام آذر ۱۳۹۲ |

 

سلام6

   زندگی گذر آب است. قدیما که آب لوله کشی نیود ویااینکه کشاورزی قطره ای ومکانیزه نبود آب ها درجوی های کوچک وبزرگ گلی وشنی حرکت می کرد وبه در خانه ها ومزارع می رسید. آب که از سرمنشأ حرکت می کرد زلال و پاک و گوارا بود و بتدریج که مسیر را طی می کرد گوارایی خود را از دست می داد وهرچه بیشتر جلو می رفت بیشتر بی مصرف می شد تا آن جا که در پایان مسیر آنچه که باقی مانده بود را به هدر می دادند تا تمام شود. زندگی ما آدمیان هم انگار همان آب جاری جوی است هرچه بزرگتر می شویم ناتوان تر وبی مصرف تر هستیم. خدایا به همه ی روز وشب هایت قسمت می دهیم به این شب یلدایت که نشانه عظمت توست قسمت می دهیم که عمرمان را طولانی و مفید بگردان چرا که به همه چیز قادر و توانایی. آمین یا رب العلمین.


برچسب‌ها: یلدا, زندگی, پاییز

شنبه سی ام آذر ۱۳۹۲ |

 

اسلایدر