بنام ویاری خداوند متعال مدیر وبلاگ در نظر دارد مطلب وعکسهایی زیبا از ایلات عشایری خمسه خصوصا ایلات غنی جمع اوری نموده ودر  معرض دیدعموم بگذارد لذا خواهشمندیم از عزیزانی که مطالبی  یا عکس هایی در این زمینه  دارند برای ما بفرستند تا ماضمن جمع اوری مطالب وبه نمایش گذاشتن عموم بتوانیم مطالبی مناسب وچکیده جهت به رشته تحریر در اوردن این ایل بزرگ کرده باشیم                                                                                                             من الله توفیق      بهیار دیبازر                                                                                                     

دار قالی قشقایی

http://fararu.com/images/docs/000088/n00088498-r-b-000.gif


عشایری از افراد خد متگزارو صبورکشورعزیزمان میباشد که د ر طول سالهائ پرنشیب و فراز تاریخ با تلاش هائ خستگی ناپذ یرخود از جهات سیاسی اقتصادی و اجتماعی پیوسته نقش اساسی خویش رابه خوبی ایفا نموده وبدون توقع حاصل مساعی خودرا به هموطنان خویش تقدیم نموده اند .

عشایر فارس نیزدر میدان خدمتگزاری چه ازنظرمبارزات خونین بادشمنان خارجی وچه ازنظراعتراض به سیاستهایغیرعادلانه حکام وسلاصین جبار وستمگروچه ازلحاظ تولیدات ودست بافته هانشان افتخاربرجبین وشکنج زحمت برچهره دارند ازانجا که ایل عرب فارس نشین که درجمع بندی یکی از پنچ ایل خمسه میباشد ودارای سوابق روشن ودرخشان است ودر خطه زرخیرشرق فارس بارهنوردیها -کوه پیماییهابااشناییهای طبیعت - دست وپنچه نرم کردن باحیوانات وحشی در جنگهابانان خشک ساختنها -بدون پزشک ومبارزه کردن بادردهاگذشته خویش رارقم زده وراه پرسنگلاخ وپرپیچ وخم زندگی راازصدراسلام تاکنون پیموده است ازاول درسیاه چادرهای زمستانه وتابستانه درسردسیروگرمسیربه باروکوچ پرداخته وبا پرورش دام وبافتن فرشهای نفیس امرارمعاش مینموده لیکن تحت تاثیرعوامل عدیده سال به سال ازتوش وتوانش کاسته شد ودراطراف واکناف استان فارس به حالت اسکان ونیمه سیاردرامده اند وفقط تعداد اندکی هنوز به ییلاق وقشلاق میپردازند ان هم نه بصورت کوچندگی قدیم بااسب وشتربلکه اکثرا به وسیله کامیون یک شبه ازگرمسیر به سردسیروبالعکس میرسند ونتیجه چینن اب وهوا عوض کردنها معلوم است که چه می باشد .

 

 تشکیلات ایلی عشایردرزمان فعلی

عشایرقشری است که ازطریق قرارداشتن در یک شجره نامه قومی  ایل وطایفه وتیره خودرامعرفی نموده وعمدتا دریک فعالیت تولیدی که اکثرا دامداری است شاغل میباشند دربعضی موارد کشاورزی نیزبه عنوان شغل فرعی یاثانوی انها مطرح است . انچه مسلم است عشایر روزی همگی متحرک بوده وبه مرورزمان که ازسوی رژیم های حاکم وحوادث طبیعی در تنگناقرارگرفته و درشهرها یاروستاها مسکن گزیدند .

هم اکنون عشایر ازنظر فرم زندگی و نحوه خدمات  رسانی به سه دسته (گروه ) تقیسم می شود .

اول گروهی که کاملاسیارند ومرتبا ازقشلاق به ییلاق وبالعکس کوچ می نمایند ودامداری شغل اصلی انهاست .

دوم گروهی که نیمه سیارند ودرییلاق وقشلاق خانه روستایی دارند وکشاورزی شان نیزچشمگیراست .

سوم گروهی ساکن که کاملا به شکل روستادرامده وعمدتا کشاورزی دارند ویادرشهرهابه کارگری ودستفروشی ومشاغل دولتی پرداخته اند .

ایل خمسه شامل طوایف عرب وباصری وکرشولی ونفر واینانلو وبهارلو میباشد .

بنکو : مجموعه چندخانواررابنکو می گویند .

تیره :مجموعه چند بنکورا تیره گویند .

طایفه :مجموعه چند تیره راطایفه گویند .

ایل :مجموعه چند طایفه رایل گویند .

خانوار : گروهی که زیریک چادرزندگی می کنند وبایکد یگر هم خرج بوده وباهم دریک سفره غذا می خورند .

ییلاق ( محل اطراق تابستانی )  محلی که عشایربهاروتابستان درانجابه سرمی برند که بین عشایر به سرحد معروف است که دراصل سردسیراست  .

قشلاق ( محل اطراق زمستانی ) محلی که عشایر پاییز وزمستان رادرانجابه سرمی برند که بین عشایربه گرمسیرمعروف است .

 

 نگاهی به استان فارس و شهرهای خمسه نشین ان

استان فارس درجنوب ایران قرارگرفته واز شمال بااستانهای اصفهان ویزد از جنوب بااستان هرمزگان ازشرق بااستان کرمان وازمغرب بااستانهای بوشهروکهکیلویه وبویراحمدهمسایه است . مساحت ان 133000 کیلومتر مربع ودرامتداد جبال زاگرس یک ناحیه کوهستانی و معتد ل راتشکیل میدهد دارای کوهستانهای بهم پیوسته و گردنه های صعب العبور درناحیه شمالی وشمال غربی وکوههای پراکنده ودشتهای حاصلخیز درناحیه جنوب و جنوب شرقی میباشد :  این استان از نظر اب وهوا به دو ناحیه سرد سیری وگرمسیری تقیسم می شود وجو د رودهاوچشمه ها دردره ها وکوهپایه ها باعث سرسبزی وچمنزارهای طبیعی فراوانی درجای جای فارس کردیده که از نظر دامداری ایلات وعشایر راجلب نموده است .

عشایر فارس عبارتنداز از ایل قشقایی  - ایلات خمسه -  ایل ممسنی وایل بویراحمد که اکثر قریب به اتفاق در چادرهای سیاه که ازموی بز وبدست خودشان بافته می شود زندگی می نمایند که درزمان کنونی اکثرا اسکان یافته ودرشهرها ومناطق دیگر پراکنده می باشنداین استان دارای  14 شهرستان 34 شهر 112دهستان و 38 بخش می باشد.

 

ایل عرب

باید دانست که ایل عرب فارس جماعتی ازاعراب بادیه ،نجد و عمان و یمامه عربستانند که در زمان خلفای بنی امیه و بنی

عباس بلکه از صدر دولت علیه اسلام دامت شوکتها برای تسخیر مملکت فارس و نظم نواحی آن با عیال و مواشی آمده به

عادت خود در چادرهای سیاه زمستانه و تابستانه در دشت و کوهستان آمد و شد کنند. قشلاق آنها نواحی بلوک سبعه و

رودان و احمدی و ییلاق آنها بلوک بوانات و قنقری و سرچاهان باشد.و زبان این گروه از زبان عربی اصلی بیرون رفته

و جز لهجه عربی برای آنها باقی نمانده است.و ایل عرب  در اصل دو ایل می باشد . یکی عرب جباره و دیگری  عرب

شیبانی است .

ایل اینا نلو

((یکی از ایلات پنچ گانه خمسه می باشد این ایل ازترکستان درقرن سیزدهم میلادی به ایران امده ودرفارس اقامت گزیده اند هنگامی که شاه عباس اول ایل شاهسون راتشکیل داد قسمتی از ایل ایناینلو به این ایل جدید ملحق شدند .)) ایل بهارلو یکی از پنچ ایل خمسه  فارس

نمونه از چابکی زن ایل عشایری

زندگی ساده بدون دقدقه  دردل طبیعت

چکیده ای از ایل عرب فارس

اینکه خاستگاه این قوم کجاست؟ و از کجا وارد ایران شده اند؟ روایات مختلفی وجود دارد. سالخوردگان و مطلعین این قوم به نقل از پیشینیان خود خبر می دهند که اجدادشان در صدر اسلام از سرزمین حجاز(یمامه،نجد و عمان)به این سرزمین کوچ کرده اند و مدت مدیدی در عراق ساکن شده، سپس به ایران آمده اند به همین دلیل زبان این قوم به زبان مردم عراق همخوانی بیشتر دارد تا عربهای دیگر دنیا. شایان ذکر است که عربهای استان فارس با وجود زندگی کردن در بین فارسها خود را عرب می خوانند،عربی تکلم میکنند و جز با عربهای آنجا وصلت نمی کنند.....

بخشی از تاریخچه عربها در استان فارس :

ایل عرب یکی از ایلاتی است که از گذشته های دور از شمال تا  جنوب استان فارس (نیمه شرقی آن) یعنی از حوزه شهرستان آباده تا لارستان ایاب وذهاب داشته است . از حدود سال 1340 هجری شمسی به بعد بخشی از آن به تدریج در مناطق مسیر حرکت خود سا کن شده وبه تبع از شغل سنتی آنان(دامداری) کاسته و به اشتغالات کشاورزی، کسبه بازار و کارگری روی آوردند و بخش دیگر هنوز به کوچروی خود ادامه می دهند، مردم این ایل شیعه مذهبند و به زبان عربی تکلم می کنند لکن عربی آنان به واسطه معاشرت دیرینه با فارسی زبانان تغییرات بسیاری کرده و از فصاحت آن کاسته شده است.

سالخوردگان و مطلعین این قوم به نقل از پیشینیان خود خبر می دهند که اجدادشان در صدر اسلام از سرزمین حجاز (یمامه، نجدو عمان) آمده اند که پس از مهاجرت از عربستان وارد کشور عراق شده و به مدت مدیدی در عراق چادر نشین بودند وادعا می کنند که زبان عربی آنان با زبان کشور عراق همخوانی بیشتری دارد تا مردم عرب دیگر دنیا. عربهای استان فارس خود از دو شاخه، یعنی عرب جبَاره و شیبانی تشکیل شده است که درباره آنها توضیح مختصری خواهیم داد.

ایل عرب جبَاره:

همانطور که قبلاً ذکر شد ایل عرب استان فارس از دو ایل عرب جبَاره و شیبانی تشکیل شده است ایل عرب شیبانی قبل از ایل عرب جبَاره وارد ایران شده اند ومنسوب به بنی شیب می باشد. فسایی، اصل و نسب ایل عرب جبَاره و شیبانی را به عرب های بادیه نجد و یمامه و عمان عربستان می رساند که در زمان خلفای عباسی برای نظم نواحی فارس با عیال و مواشی خود از عربستان به ایران آمدند.

مردمان عرب جبَاره خود را از نسل شخصی به نام "شیخ جناح" فرزند جابر، فرزند جبَاراز نبیره های جابرابن عبدالله انصاری می دانند  که این فرد مدتها بعد از استقرار عربهای شیبانی در این مرزو بوم به ایران آمده و به ایل عرب شیبانی پیوسته است.شیخ جناح دخترمیر عماد شیبانی را به همسری انتخاب کرده واولاد زاده ی او به نام جدشان جبَاربه  "جبَاره" مشهور شده اند.

ایل عرب شیبانی :

به روایت افراد مسن، که اطلاعات را سینه به سینه شنیده اند، عرب شیبانی در گذشته دور و قبل از عربهای جبَاره از مناطق عربستان به ایران مهاجرت کرده و در ابتدا به حدود تربت جام و تربت حیدریه خراسان رفته و مدت ها در آن ولایت ماندگارشدند، سپس به فارس مهاجرت کردند. جمعیتی از آنها نیز ساکن روستای شیبان اهواز می باشند. عرب بنی شیب از جمله نود ودو طایفه منتسب به قوم جذام می باشند که قوم جذام با پانزده واسطه به قوم بنی قحطان می رسید.

زبان ایل عرب استان فارس :

زبان این قوم،عربی است که به واسطه مراوده و معاشرت با مردم فارسی زبان تغییر کرده است و با گذشت هر نسلی از فصاحت آن کاسته و کلمات فارسی جایگزین آن می شود.

همچنین تفاوت های جزئی در بین زبان و لهجه طوایف آن مشاهده می شود مثلاً کلمه "اسب" را بعضی طوایف "فرس" و بعضی"فارس" و بعضی"فرس" به کارمی برند وبه   "تیر نان پزی" طایفه ای "مسندر" وطایفه ای "محلاج"می گویند و پول را گروهی "فلوس" وگروهی " ذهب"و" خریدم" را بعضی "أخذت" و بعضی"اشتریت" به کار می برند، لکن همه مردم این ایل به خوبی می توانند  با زبان و لهجه عربی با یکدیگر صحبت کنند. محل کنونی استقرار این عربها بیشتر جهرم، فسا، لار،مرودشت و خود شیراز می باشد.

این عربهای اصیل با اینکه قرنهای متمادی ساکن بلاد کوروش و هخامنشیان هستند همچنان بیرق عرب بودن را در دست گرفته اند و به رسم و رسوم عربها پایبد بوده و به زبان عربی تکلم می کنند اما متأسفانه روز به روز و پس از سپری شدن هر نسلی از فصاحت آن کاسته شده و به تدریج کمرنگ تر می شود بدین گونه احتمال قوی دارد که حداکثر تا شش نسل دیگر یعنی حدود سالهای 1500 تا 1600ه. ق زبان عربی در بین ایل عرب یافت نشود و همه به زبان فارسی صحبت کنند، مگر استثنائاً گروهی از این قوم که به طور یکپارچه در محلی تجمع داشته باشند و بتوانند گویش عربی خود را حفظ کنند مثل محله عربها در آزادکان جهرم

نمونه از ریسیدن نخ ازپشم گوسفندان جهت تهیه قالی و جاجیم

ارامش وامید وصداقت سه اصل مهمی در زندگیست که نباید ان راازدست بدهیم    ۲ خوشبختی زندگی بر سه اصل  تجربه از دیروز استفاده ازامروز وامیدبه فردا  استوار است  ۳  تباهی زندگی برسه اصل استوار است حسرت دیروز از دست دادن امروز وترس افردا   وبیاد داشته باشیم تو زندگیمون به تقلا وتوکل نیازمندیم  واگه قرار بدون که بدون هیچ مشکلی زندگی کنیم فلج میشدیم وبه اندازه کافی قوی نمیشدیم وهرگز نمیتوانستیم پرواز کنیم  تقدیم به تمامی عزیزانی که قدم رنجه میفرمایند وسربه وب ایلاتی ما میزنندومارا ازنظراتشون بی بهره نمیزارن

نمونه کوچ عشایرعزیز فارس